11 augustus 2018
Nog meer 'goed' nieuws!
De papieren VVV bon, al vele jaren de gele-trui drager onder de cadeaubonnen en goed voor een omzet van ruim 125 miljoen euro in 2017, is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor de plastic variant. Dat is héél goed nieuws omdat het saldo nu in delen kan worden besteed en 'héél goed' nieuws omdat er een vervelend, maar oh zo giftig addertje onder het gras zit. Erwin de Zeeuw, directeur Giftcard van VVV Nederland, mocht het in de Telegraaf van 27 oktober 2017 uitleggen: De papieren bonnen die nu nog bij mensen in de la liggen blijven onbeperkt geldig. Echter, als mensen na 3 jaar nog geld op een plastic kaart hebben staan, schrijven we jaarlijks 6 euro bij vooruitbetaling af.
Heb je een plastic VVV cadeaukaart met een saldo van 25 euro in de keukenla liggen, dan is die na 7 jaar en 1 dag dus niets meer waard. Gelukkig is jouw geld gegarandeerd door een stichting onder toezicht van de Nederlandsche Bank. Dat geld is dan alleen niet meer van jou, maar van VVV Nederland. Je kunt veel dingen zeggen, maar bij VVV Nederland hebben ze wèl humor.
Nu weer serieus. Het is voor consumenten dus uitermate belangrijk om te weten hoe lang het ingebouwde tijdbommetje van het kaartje al tikt. We namen de proef op de som en tikten het kaartnummer en de pincode (waarom ook de pincode?) in op de VVV saldochecker. Een saldo verschijnt, maar geen vervaldatum. Die houden ze bij VVV Nederland om begrijpelijke redenen liever geheim. Wij van Kadobonnenplaza vragen ons af of VVV Nederland daarmee niet in strijd met de wet handelt.
Onze conclusie: De VVV bon was een prima produkt. Was.
* Inmiddels heeft Media Markt laten weten de VVV bon niet meer te accepteren.
2 oktober 2017
Help! Ik heb een kadobon gekregen van Travelbird.
Dat het verdienmodel van de meeste cadeaubonuitgevers gebaseerd is op het minimaliseren van de vooruitbetaalde tegenprestatie, dat vermoeden hadden we al een tijdje. Een enkele keer kom je echter een kadobon tegen met voorwaarden waarvan je je afvraagt hoe lang het nog duurt voordat de Autoriteit Consument & Markt met loeiende sirenes voor het hoofdkantoor van de uitgever staat. De vrijheid van het ondernemerschap is namelijk niet bij iedere onderneming in even goede handen.
Zo werd ons onlangs een kadobon aangeboden van Travelbird, u weet wel, die reisorganisatie met het logo van dat vrolijke, reislustige vogeltje. We hadden nog nooit zo'n reischeque gehad en keken eens met een kritisch oog naar de voorwaarden.
Allereerst valt op dat je bij Travelbird uitsluitend reischeques in vastgestelde bedragen kunt aanschaffen. Wil je iemand blij maken met een cheque van €250 dan zul je moeten terugvallen op 1 cheque van €200 en 1 van €50. Geen probleem natuurlijk, ware het niet dat bij het verzilveren blijkt dat je slechts één cheque per boeking kunt gebruiken. Zorg er dus voor dat je binnen een jaar nog een keer zo'n 'voordelig' hotelarrangementje boekt, want al na 365 nachtjes slapen verdwijnt het saldo van jouw kadootje in de zakken van onze gevederde vriend. Tsja, … dat zijn nu eenmaal de spelregels bij Travelbird.
Zo min mogelijk kosten, 'want zo kunnen we bij Travelbird de prijzen laag houden'. Je hoort het de woordvoerder van Travelbird al zeggen in een uitzending van KASSA. Worden giftcards van andere uitgevers vaak omkleed met een luxe, smaakvolle verpakking, bij Travelbird kies je voor de goedkoopste variant uit je eigen printer. Gelukkig voorziet Travelbird op haar website in een instructiefilmpje. Hierin wordt getoond hoe je het troosteloze A4-tje in enkele tellen omtovert tot een belevenis om van te tintelen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Bij Travelbird hanteren ze ook hun eigen logica. Zo staat in de kleine lettertjes uitdrukkelijk vermeld dat de reischeque niet persoonsgebonden is, en dus kado mag worden gegeven, maar niet mag worden doorverkocht. Ben je de gelukkige bezitter van een Travelbird cadeaubon, laat dan in het contact met Travelbird nooit doorschemeren dat je de Travelbird reischeque voor een vriendenprijsje van een collega hebt overgenomen want dan gaat het romantische stedentripje met je nieuwe vriendin alsnog niet door. Verlopen zal dat kreng, want anders moet Travelbird alsnog de tegenprestatie leveren waarvan ze de betaling al een tijdje in hun zak hebben. Tsja, aan elke actie zitten nu eenmaal voorwaarden.
Conclusie: Wij van Kadobonnenplaza kunnen ons voorstellen dat een klant van Travelbird verdrietig wordt van deze voorwaarden en misschien zelfs het woord 'diefstal' in de mond neemt. En omdat deze vorm van diefstal in Nederland wordt gedoogd kiezen we bij Kadobonnenplaza onze woorden liever wat zorgvuldiger. Voor je het weet ploft er een brief van een advocaat op de mat. Feit is dat de Travelbird reischeque naar onze mening en maatstaven in alle opzichten een dikke onvoldoende scoort.
Ons advies: Iemand blij maken met een kadobon van Travelbird...? Nou..., nee.
UPDATE: Reisorganisatie Travelbird heeft op 31 oktober 2018 surseance van betaling aangevraagd en is inmiddels failliet verklaard.
11 augustus 2017 - updated 3 januari 2021
Jullie bieden ook postzegels met korting aan. Hoe kan dat? En zijn die wel echt?
Alle frankeerzegels die wij aanbieden zijn gegarandeerd origineel en frankeergeldig. Vaak zijn deze afkomstig uit collecties van verzamelaars of uit nalatenschappen. Ook gebeurt het dat bedrijven denken dat een frankeermachine veel voordeliger is dan het gebruik van postzegels en dan zo'n apparaat aanschaffen. Blijf maar lekker dromen ondernemend Nederland. De restvoorraad postzegels nemen ze bij PostNL in ieder geval niet meer terug. Daar zeggen ze 'verkocht is verkocht'. Kadobonnenplaza neemt deze zegels echter graag over. Moderne postzegels die voor verzamelaars niet interessant zijn (maar nog wel frankeergeldig) bieden we op Kadobonnenplaza met korting aan.
Het voordeel van tariefzegels is dat deze meegroeien met tariefswijzigingen. Het kan dus voordelig zijn om voor het einde van het jaar een wat grotere voorraad aan te schaffen. In de periode 2002 tot 2021 is het posttarief ruimschoots verdubbeld (van 39 naar 96 eurocent). De laatste prijsverhoging op 1 januari 2021 was er een van ruim 5%. Vergelijk dat eens met het rendement op een spaarrekening! De verwachting is dat deze trend voorlopig nog wel even zal doorzetten.
Wil je een brief extra laten opvallen (bijvoorbeeld bij een commerciële mailing) dan is frankeren met eurozegels een leuk alternatief. Momenteel (2021) is tarief '1' gelijk aan € 0,96. In plaats van een 1-tje zul je dus 2 postzegels van 44 eurocent en 8 eurocent aan bijplakzegels op een brief moeten plakken. Voor brieven die zwaarder zijn dan 20 gram geldt een veelvoud van dit tarief en zijn ook andere combinaties mogelijk. Zo kan de frankering van een brief in gewichtsklasse 3 (50-100 gram) eenvoudig worden samengesteld uit 4 postzegels van 44c en 3 van 39c. Dat ziet er alweer een stuk gezelliger uit.
12 augustus 2017
Wat is het internet waarborgfonds van de NVPH en wat betekent dat voor mij als koper van kadobonnen?
Filasoft, het moederbedrijf van Kadobonnenplaza, is van oorsprong een postzegelhandel. Omdat er veel raakvlakken zijn tussen postzegels voor frankering en kadobonnen is in 2011 Kadobonnenplaza.nl opgericht. Filasoft bestaat echter al vanaf begin jaren '80 en is lid van een overkoepelende vakorganisatie, de NVPH (Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren). Het lidmaatschap staat garant voor vakkennis en integriteit.
Filasoft is niet alleen al 35 jaar lid, maar ook Certificaathouder Vakhandel Filatelie. Ook is Filasoft aangesloten bij het Internet Waarborgfonds van de NVPH. Heb je een klacht over onze dienstverlening en kom je er met ons niet uit dan kun je je wenden tot de geschillencommissie van de NVPH. Een uitspraak van de geschillencommissie is voor ons bindend en wij zullen ons daaraan onderwerpen.
Het secretariaat van de NVPH is gevestigd aan De Driesprong 23, 5241 TJ Rosmalen.
9 juni 2017
Waarom doet Kadobonnenplaza niet aan reviews?
Daar kunnen we kort over zijn. Niets zo verleidelijk voor een (beginnende) website als het plaatsen van nepreviews. Onderzoek van het duitse Computer Bild heeft aangetoond dat het met de betrouwbaarheid van reviews droevig gesteld is. Hoe vaak lees je niet hoe geweldig een product is en hoe fijn je door de klantenservice bent geholpen. Bedankt tante Bep! Bij Kadobonnenplaza hechten we meer waarde aan mond op mond reclame en aan echte eigen ervaringen.
Google op ‘klacht+kadobonnenplaza’ en je zult geen relevante hits vinden. Nou ja, misschien een linkje naar dit blog :-). Kijk, dàt vinden wij een stuk betrouwbaarder dan een score van 9 op een website waar je maandelijks een bedragje aan overmaakt.
1 juni 2017
Waarom kan ik bij Kadobonnenplaza geen giftcards inleveren waarop de kraslaag over de pincode is verwijderd?
Die pincode en de bijbehorende kraslaag zit er natuurlijk niet voor niets. Van de meeste giftcards is het saldo opvraagbaar met behulp van alleen het kaartnummer. Alleen bij online betalingen, dus als het kaartje als betaalmiddel gebruikt wordt, moet de pincode worden ingevuld. Van een giftcard met een afgeschermde pincode weet je dus zeker dat alleen de bezitter van het kaartje kan beschikken over het saldo op het kaartje.
Als wij een giftcard zouden accepteren waarvan de pincode niet meer is afgeschermd, dan is het mogelijk dat het kaartje op een later tijdstip (door een kwaadwillende verkoper) alsnog gebruikt wordt voor een online betaling. Hiervoor hoeft hij/zij alleen maar het nummer van het kaartje en de pincode te hebben overgeschreven. Kadobonnenplaza kan het saldo dus alleen garanderen van giftcards met een kraslaagje dat nog volledig intact is.
Helemaal niet erg als je af en toe eens een kadobonnetje op marktplaats koopt, maar speel niet met vuur en ga niet in zee met aanbieders van 2e hands giftcards die de cardnummers en pincode per mail toesturen om er een postzegel mee uit te sparen.
14 juli 2016
Kadobonnen, zegen of vloek?
Elk zichzelf respecterend winkeltje heeft tegenwoordig zijn eigen kadobon. Een handig commercieel instrument waarmee de omzet eerder wordt gemaakt dan dat de tegenprestatie wordt geleverd. Commercieel interessant ook, omdat een substantieel deel van de verkochte kadobonnen nooit wordt ingeleverd, zo is gebleken uit onderzoek. Dat deel van de omzet kan onmiddellijk in de boeken worden bijgeschreven als pure winst.
Vroeger waren kadobonnen gewoon van papier. Leuk om te geven, leuk om te krijgen. Een papieren bon schept duidelijkheid. Er was namelijk nooit een misverstand over de waarde, want deze stond er in grote, vette letters opgedrukt en over de geldigheid van de bon ook geen valse verwachtingen, want die stond er ook op. Weliswaar niet in Telegraaf-voorpaginakapitalen, maar toch, met een beetje zoeken...
De papieren kadobon is heel wat jaren meegegaan maar heeft uiteindelijk plaats moeten maken voor de giftcard, een plastic pasje dat gekoppeld aan de ict-bestanden van de uitgever onderhuids het saldo bewaart. Met de komst van deze op een creditcard lijkende tegoedbon heeft ook de wildgroei in kadobonproducten een flinke sprong voorwaarts gemaakt. En als klap op de vuurpijl verkoopt Bruna zelfs een plastic pasje waarmee de gelukkige ontvanger een ander plastic pasje kan uitzoeken. Een weldaad voor het milieu, zullen we maar zeggen.
Helemaal nieuw is de tikkende tijdbom. De giftcard die ook als je deze gewoon laat zitten in je portemonnee, naarmate de tijd vordert elke maand iets minder waard wordt. Nee, geen superinflatie, maar een vergoeding die de uitgever van de card incasseert voor het bewaren van jouw geld. Bij Yourgiftcard is dat 35 cent per maand. De Fashioncheque wordt iedere maand 50 cent minder waard. Het zijn slechts voorbeelden, maar meer zullen er ongetwijfeld volgen.
Mede door gebrek aan wetgeving is de kadobon uitgegroeid tot een miljoenenbusiness die er voornamelijk op gericht is zoveel mogelijk bonnen te verkopen en er zo min mogelijk voor terug te doen. Dat deze gelegaliseerde diefstal bij het grote publiek desondanks op weinig verzet stuit, is op z'n zachtst gezegd merkwaardig. Ik krijg er in ieder geval altijd de pest in als ik met een bon in de winkel sta en de kassamedewerker met een blik van "dat begrijpt u toch zelf ook wel" de bon naar mij terugschuift. Het bedrijf gaat dan met mijn centen aan de haal en ik heb juridisch weinig poot om op te staan.
En zo is Kadobonnenplaza ontstaan. Het platform waar analfabeten hun boekenbonnen omzetten in harde euro's en waar grootouders hun kleinkinderen trakteren op een voordelig dagje Apenheul.
René van Dijk
CEO Kadobonnenplaza.nl
|